Neuro- hvad for noget?
Vores arbejde i Mellemrummet tager udgangspunkt i den neuroaffektive udviklingspsykologi. Den har vores danske Susan Hart som en af de fremmeste forskere i front, sammen med Marianne Bentzen. Da vi begge har en baggrund inden for steinermiljøet, giver den måde at anskue mennesket på fuldstændigt mening for os. Herunder en kort introduktion.
Neuro – noget med nerverne. Vores nervesystem består af hjernen og alle de nervefibre der findes i kroppen. Alt hvad vi oplever løber i nervesystemet som en fin elektrisk energi. Så længe oplevelserne opfattes som positive, er alting godt. Selv når vi oplever situationer som negative, kan energien løbe frit, bare det ikke bliver for voldsomt. Så længe vi kan handle på det, vil energien blive forløst. Nogle gange sker der så det, at et menneske enten kommer ud for en hændelse der er meget voldsom, eller gentagne gange oplever sig fanget i en ubehagelig situation som det ikke er muligt hverken at fjerne sig fra eller ændre. I de tilfælde bliver presset af opstemmet energi i nervesystemet så stort at den ikke kan forløses af sig selv og der opstår et traume. Denne traumeenergi lever videre, ofte i det skjulte, og vil blive anledning til forskellige udfordringer som f.eks. angst og stress.
Affektiv – noget med følelser. Den energi som findes i vores nervesystem, oplever vi som følelser, positive såvel som negative. Nogle gange kan vi nemt sætte navn på følelsen, andre gange oplever vi den måske som en mere ubestemmelig kropslig tilstand. Fælles er, at det opleves i kroppen.