Vi forstår mennesket som et oplevende væsen med krop, følelser og tanker, og derfor arbejder vi på alle fire niveauer

  1. De tanker, du gør dig. Det er oftest det letteste at give udtryk for, selvom de undertiden kan være kaotiske og påvirket af følelser. Tankerne kan både være problemet og en del af løsningen. Gennem samtalen kan du få øje på nye sammenhænge og få en bredere forståelse af dig selv og det, du kommer af.

  2. Dine følelser. Nogle mennesker er meget opmærksomme på deres følelser og kan nemt sætte ord på dem, andre kan have meget svært ved at registrere og sortere i det, de føler. Uanset, så opleves følelserne i kroppen, og hos os er der plads til at udforske og udtrykke hele paletten af følelser, for de er præcise vejvisere i dit indre landskab. Når de dukker op, og du tillader dem at komme frem, så griber vi dem og lader dem vise vej ind i kernen af det, der er svært.

  3. Din krop. I kroppen oplever vi både følelser, sansninger og egentlige fysiske smerter. I Mellemrummet er alle kropslige oplevelser velkomne, også de ubehagelige, for det er her, den egentlige traumeforløsning kan finde sted. Vi arbejder bl.a. med Den Kernedynamiske Proces og SE, for nænsomt at forløse traumeenergien i nervesystemet. Har du en konkret fysisk skade eller sygdom, kan du opleve en lettelse men sjældent helbredelse ved brug af disse teknikker. Vi er ikke læger, men gennem yinyoga, kan man mildne visse fysiske smerter. Læs gerne gerne blogindlægget, hvis du vil vide mere.

  4. Den, der oplever. Vi forstår mennesket som et evigt væsen, der er født ind i dette liv for at få svar på sine livsspørgsmål gennem oplevelserne i dets livsløb. Vi er ikke optagede af reinkarnationstanken, kun den der netop sidder foran os her og nu, med de tanker, følelser og fornemmelser, der udtrykker sig i nuet.

Herunder kan du læse lidt om de tanker vi i Mellemrummet gør os om de undertiden svære reaktioner, vi som mennesker kan opleve.

  • I Mellemrummet arbejder vi først og fremmest traumeforløsende.

    Traumer kan være choktraumer, hvor en enkeltstående voldsom hændelse har sat sig i krop og sind. Det er oplevelser som for eksempel overgreb, ulykker, pludseligt tab af en elsket og overfald. Det kan også være traumer i forbindelse med relationer, især som barn hvor man er magtesløs og sårbar, men også i relationer senere i livet. Nogle gange har man fortrængt hændelserne fra dagsbevidstheden, så man ikke husker dem, men de lever videre som ophobet energi i kroppen, og kan give undertiden uforståelige reaktionsmønstre.

    I Mellemrummet arbejder vi direkte med de kropslige tilstande. Det er ikke nødvendigt at fortælle om det svære, selvom det ofte kan hjælpe at dele det måske skamfulde med et andet menneske, som møder en med forståelse og omsorg

  • Angst er en af de følelsesmæssige og kropslige erfaringer, som alle mennesker kender, men hvor den for de fleste opleves situationsbestemt og forbigående, er den for nogen voldsom, invaderende, altopslugende og ikke nødvendigvis trigget af noget, der sker uden for en selv. Ofte begynder det med en tanke, eller måske en fornemmelse i kroppen, som så spinder angsten ud af kontrol.

    Der er muligt at blive gode venner med sin angst, og det er muligt at arbejde med den, så energien i den slipper lidt efter lidt. I Mellemrummet har vi plads og tålmodighed til at gå vejen med dig.

  • Depression er en tilstand af afmagt, som kan være helt uoverskuelig at leve med, og tit ved man ikke engang, hvad grunden er. Man kan ganske enkelt bare ikke finde livsglæden, føler sig tom og træt, og måske også ked af det. Det er en tilstand, som nogle mennesker lever med i årevis, nogle gange endda med perioder med medicin for overhovedet at kunne slæbe sig igennem dagligdagen. Ikke sjældent ligger der ubearbejdede psykiske traumer under, og i Mellemrummet finder du plads, tid og rum til på en tryg måde nænsomt at udfolde den historie og den oplevelse, der bor i dig, så den lige så stille kan slippe sit greb i dig, og du kan nyorientere dig i dit liv.

  • Det moderne liv kører i et stadigt højere tempo, og flere og flere mennesker oplever, at de rammer en mur, hvor kroppen giver op og ikke kan mere. Stress er en belastningsreaktion, som udløses, når man i for lang tid har forsøgt at klare for meget, har ignoreret signalerne og bare klemt på. Så oplever man pludselig, at man ikke kan mere, -helt bogstaveligt. Måske kan man ikke engang komme ud af sengen,  dynen forekommer en at være en uoverstigelig hindring. Hoved og krop følges slet ikke ad, tankerne siger, at man burde, at man er svag, at det er fjollet, men kroppen nægter at deltage.

    Er du syg af stress, kan du i de fleste tilfælde godt komme tilbage til dit liv og dit arbejde, men det vil være på en anden måde og ikke mindst i et andet tempo. Det kan også være, at du har erkendt, at du er i en nedadgående spiral og vil gøre noget ved det, før du bliver lagt ned. I Mellemrummet kan vi hjælpe dig igennem den svære tid og give dig plads og rum til at definere dig selv, dine behov og grænser på en ny måde

  • Sorg er en naturlig reaktion på tab og fortæller noget om, at man har haft noget meget værdifuldt i sit liv, som nu er væk. Oftest er det et andet menneske, men det kan også være f.eks. et dyr eller et arbejde. I begyndelsen kan sorgen føles altomfattende, men efterhånden opstår perioder, hvor man er fri til at glædes, inden man pludselig igen oplever, at sorgen skyller ind over en. Efterhånden opleves sorgen mindre intens, og perioderne uden bliver længere og hyppigere, samtidig med at man finder en plads i sit hjerte, hvor mindet kan leve uden at slå benene væk under én i tide og utide.

    Ind i mellem sker det, at sorgen ikke kan løbe færdig af sig selv, og så kan man få brug for hjælp til at gå på opdagelse i, hvad der forhindrer det. Det kan også være at omstændighederne i forbindelse med tabet er konfliktfyldte, så der også er andre følelser  på spil, som måske vrede eller skyld.

    Uanset, så er du velkommen i Mellemrummet.

  • Ens selvværd er på en måde det allervigtigste, et menneske har. Oplevelsen af at have et værd og at have ret til at være her på lige fod med alle andre. Desværre er det meget udbredt at være i tvivl om sit værd, det er der utroligt mange,  der kæmper med. For de fleste giver et lavt selvværd blot en vag fornemmelse af, at de fleste andre mennesker er klogere, smartere, dygtigere osv. end en selv, så man måske har problemer med at trække grænser og i det hele taget træde frem og stå ved sig selv. Måske overkompenserer man og kommer til at have en adfærd, der støder andre. I den anden ende af spektret findes mennesker, som har det så skidt med sig selv, at det er invaliderende. Her er oplevelsen, at man er værdiløs ikke fortjener det gode i livet, uanset at man med sit intellekt måske godt ved, at det ikke kan være sandt, så forbliver oplevelsen den samme.

    I Mellemrummet er du velkommen, præcist som du er, og vi vil gerne gå på opdagelse sammen med dig i den oplevelse, du faktisk har.

  • Vrede er en voldsom kraft, den kan give én styrke til at trække grænser og til at stå fast eller kæmpe i mod. Den kan dog også komme ud af kontrol og løbe af med én, så man gør eller siger ting, man senere fortryder, for når vreden først har fået tag i én, er det svært at tænke klart. Nogle mennesker oplever at vreden ofte blusser op og at det går ud over deres relationer. Folk trækker sig, passer på sig selv, tøver med at sige ja til at være sammen med én. Måske har man endda forliste venne- og kæresteforhold bag sig, og det kan også være, at det har påvirket ens jobsituation.

    I Mellemrummet vil vi gerne gå vejen med dig, hvis du gerne vil undersøge, hvad der er på spil for dig. For der er ingen der frivilligt støder andre fra sig igen og igen. -Og der er heller ingen, der frivilligt bærer på en vrede, der ikke får lov til at komme til udtryk.

  • I Mellemrummet skelner vi mellem skyld og skam. Skyld handler om noget, man har gjort eller ikke gjort, -ens handlinger, og det kan være slemt nok, men skam handler om den, man er. -At man på en eller anden måde er forkert. Skam er en socialt regulerende følelse, den sørger for, at man holder sig inden for de vedtagne normer og opfører sig ordentligt, så man ikke kommer ud i pinlige situationer. Skam kan være invaliderende og kvæle enhver spontan livsytring, den styrer én udefra på den måde, at det enten er stemmer fra fortiden i ens eget hoved eller konkrete mennesker i ens omgangskreds, der regulerer hvad man kan eller ikke kan gøre, tænke, synes, være…. Det er en meget svær oplevelse at gå med, og det kan medføre at man føler sig isoleret og ensom, fordi man ikke tør vise andre, hvem man er. 

    I Mellemrummet bliver du ikke mødt med dom, men med en oprigtig medfølelse og interesse i dig og den, du i virkeligheden er. 


  • Vi mennesker er født til at danne relationer, og den største smerte er, når de vigtige relationer i vores liv, ikke fungerer. Når vi ikke bliver mødt, som den vi er, når vi ikke bliver elsket, eller når den elskede forsvinder. Samklang på alle niveauer af vores væsen, er det vi søger, hver gang vi har et møde med et andet levende væsen. Mange fællesskaber bygger på de samme tanker, venner og kærester bliver kun de, der kan åbne vores hjerter, den mest sublime oplevelse af erotikken opnås, når to kroppe finder ind i den samme dans.


    Der kan være mange grunde til, at en relation holder op med at fungere og bliver til en kilde til irritation frem for glæde, men oftest er der et element af fejlslagen kommunikation involveret. Enten er der noget, man ikke kan få sagt, eller også bliver man ikke hørt, -eller begge.


    I Mellemrummet er det Puk, der varetager relationsterapien. Hun tager udgangspunkt i imago-metoden, som er en meget struktureret samtaleform, der hjælper til, at man både har taletid og lyttetid. Undertiden bliver det klart, at der ligger et traume under en uhensigtsmæssig adfærd hos den ene part. I det tilfælde vil vi tilbyde særskilt terapi hos Norah, og gælder det for begge parter, vil vi henvise til en ekstern terapeut, der kan arbejde traumeforløsende på samme måde som os.